|
Jag har ett par frågor som jag gärna vill ha svar på till ett skolarbete, hittar inte svar någonstans.
Hur kan en gen orsaka en sjukdom? Finns det något sätt att bota det? Att förändra en sjuk gen till en frisk? Finns det risker med behandlingen? Slipper barnen då sjukdomen?
Jag skulle vara väldigt tacksam för svar!
--------------------------------------------------------------- Hej
Om en gen förändras, sk muterar, kan detta ibland leda till sjukdom. En gen kodar för ett protein som har en viss funktion i cellerna. Om en gen inte är helt normal kan det leda till att proteinet tex inte bildas alls, får en sämre funktion eller får en annan funktion än vad som är avsedd. Detta kan leda till sjukdom. Ibland ärver man dessa sjukdomar. Då har förändringen i genen uppstått hos någon i tidigare generation, tex hos mamma, och då ärver man en felaktig gen och kan då bli sjuk. Att förändra en sjuk gen till en frisk, dvs genterapi, ligger i de allra flesta fall mycket långt från den kliniska verkligheten, men mycket forskning och utveckling pågår. För mer info om genterapi, kan du titta på en bra hemsida, www.bionetonline.se
Mvh Lena Wallensteen, leg läkare
|