|
Jag har sedan tidiga tonåren haft en skarp kroppslukt. På senare år har den förvärrats ytterligare, och med det problem i arbete och vardagsliv. För några år sedan hörde jag talas om trimethylaminuria och har sedan dess funderat på om det kan vara det jag lider av. Jag vet att det inte finns någon bot men skulle ändå bli oerhört lättad över att få reda på vad jag lider av. Har varit hos husläkare som tagit standardprov utan att hitta något avvikande. Han har aldrig hört talas om denna sjukdom utan tror att det är psykiskt betingat (vanföreställning).
Jag vet att man i GB och USA har börjat inse att denna sjukdom inte är så sällsynt som man tidigare trott. Många tiger och lider.
Finns det någonstans i Sverige som man kan göra ett test? _____________________________________________
Hej
Information om trimethylaminuri finns i den allmänt tillgängliga databasen OMIM, vilket du kan tipsa din husläkare om. Databasen är främst avsedd för forskare och läkare och har en genetisk inriktning.
Jag har varit i kontakt med Huddinge sjukhus, CMMS (centrum för medfödda, metabola sjukdomar), och fått beskedet att man där gör urinanalys för detta tillstånd. Rekommenderar dig därför att kontakta din husläkare med denna information.
Med vänlig hälsning Britt-marie Anderlid, leg läk
|